logo wersja-podstawowa granat 1

 

 IEiAK-CEBAM

 

MIP logo-1

 

IASFM

galeria bez domu logo final

 

„Galeria Bez Domu. Dzieci nie mają uprzedzeń, uczmy się od nich” to kampania społeczna, która promuje empatyczną postawę wobec innych ludzi, szczególnie wobec uchodźców.

 

Kampania polega na przygotowaniu przez dzieci z klas 2-4 szkoły podstawowej rysunkowych i dźwiękowych pocztówek dla dzieci przebywających w obozach dla uchodźców. Zostaną one wysłane do dzieci przebywających w obozach w Grecji i pokazane na Wystawie - tytułowej „Galerii Bez Domu”. Wystawa obejmująca rysunki i nagrane przez dzieci wiadomości będzie prezentowana zarówno w wersji wirtualnej, jak i w formie materialnej galerii podróżującej do poznańskich szkół . Prezentację wystawy w szkołach poprzedzą warsztaty dla dzieci.

 

„Galeria Bez Domu” powstała w wyniku inspiracji inicjatywami podjętymi w trakcie akcji „Zaadoptuj Kamizelkę”. Uczniowie jednej ze szkół, do której trafiła wówczas kamizelka ratunkowa należąca wcześniej do dziecka-uchodźcy, spontanicznie przygotowali przepiękne rysunki dla dzieci przebywających w obozach dla uchodźców. Chcieli w ten sposób wyrazić zainteresowanie ich losem, troskę i współczucie. Rysunki miały dodać otuchy dzieciom, które zostały zmuszone do opuszczenia swoich domów.

 

Opis szczegółowy

Kampania obejmuje
1) zbiór warsztatów dla uczniów, których efektem będzie przygotowywanie rysunków i nagrań;
2) prezentację „Galerii Bez Domu” w poznańskich szkołach wraz z uroczystymi wernisażami w każdej z nich oraz „Galerię Bez Domu” w wersji wirtualnej.

 

Warsztaty w szkołach pt. „Słyszę, czuję, rozumiem. Historie małych uchodźców"

Przed wystawą uczniowie klas 2-4 szkoły podstawowej będą mieli okazję wziąć udział w:

a) warsztatach uwrażliwiających i uświadamiających dzieciom z poznańskich szkół, kim są mali uchodźcy i w jakiej znajdują się sytuacji. Będzie to doskonała okazja dla dzieci do rozmowy z doświadczonymi edukatorami/kami o emocjach – nierzadko bolesnych i smutnych, a także do zadania sobie pytań o wspólne i ważne dla nas wszystkich wartości. Spotkanie będzie dobrym punktem wyjścia do rozbudzania empatii w dzieciach i udzielenia odpowiedzi na wiele nurtujących je pytań.

Czas warsztatów dla jednej grupy to 90 minut.

 

b) wspólnym rysowaniu pocztówek i warsztatach audio, polegających na poznawaniu technik tworzenia i zapisu dźwięku oraz przygotowywaniu dźwiękowych komentarzy do rysunków (tzw. pocztówek dźwiękowych).

Czas warsztatów dla jednej grupy to 90 minut.

 

c) warsztatach audio II: dodatkowo uczniowie klas 4 zostaną zaproszeni do udziału w przygotowaniu słuchowiska na podstawie stworzonego przez siebie opowiadania.

 

2 „Galeria Bez Domu”

Wystawa – tytułowa „Galeria Bez Domu” - zaistnieje zarówno w wersji materialnej wystawy podróżującej do szkół, jak i w formie wirtualnej. Wystawę tworzyć będą pocztówki obrazkowe i dźwiękowe autorstwa uczniów szkół podstawowych przygotowane dla dzieci przybywających w obozach dla uchodźców. Obrazki dzieci będą prezentowane wraz z pisemną i dźwiękową wiadomością od autora/ki. W trakcie wernisażu zostanie także zaprezentowane słuchowisko stworzone przez dzieci.

 

a) Podróżująca „Galerii Bez Domu”, czyli wystawa w realu

Inauguracja wystawy odbędzie się na dziedzińcu Urzędu Miasta Poznania, następnie „Galeria Bez Domu” odwiedzi co najmniej 10 szkół w Poznaniu. W trakcie uroczystego wernisażu dzieci, rodzice i nauczyciele zaproszeni zostaną na prezentację prac plastycznych i słuchowiska przygotowanego z udziałem dzieci oraz spotkanie z wice-prezydentem Poznania.

 

b) Wirtualna „Galeria Bez Domu”

Wystawa będzie miała również postać wirtualną, by umożliwić dotarcie kampanii do szerszego grona osób w Polsce i Europie. Tym sposobem rysunki i nagrania przygotowane przez małych poznaniaków trafią też do większej liczby dzieci przybywających w obozach. Strona powstanie w języku polskim i angielskim.

 

Organizatorzy Kampanii:

◊ Centrum Badań Migracyjnych / Migrant Info Point w Poznaniu

◊ Centrum Badań Migracyjnych UAM w Poznaniu

◊ Oxfam International

◊ Patronat Honorowy Prezydenta Miasta Poznania

LOGO POZnan patronat RGB

 

Finansowanie: Oxfam International

Czas trwania Kampanii: 11.2017- 03.2018

 

KONTAKT

Szkoły zainteresowane udziałem w Kampanii zapraszamy do kontaktu z Karoliną Sydow Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.